Observaciones
OE 9.1 Impulsar ciudades sostenibles, equitativas e inclusivas, que integren los principios de la economía social y solidaria, la ecología y el feminismo. Plan Director de Cooperación para la Justicia Global del Ayuntamiento de Barcelona 2018-2021
Descripción resumida
Aquest Programa, de caràcter tècnic, es realitza en el marc dels projectes de cooperació que finança l'Ajuntament de Barcelona i en els agermanaments que mantenim tant amb la ciutat com amb el Cantó a Sarajevo. Aquesta iniciativa es fa en coordinació amb Medicus Mundi, la FDL-Sarajevo i el Cantó de Sarajevo.
Línies de treball de cooperació Ajuntament de Barcelona amb Sarajevo 2020-2021:
? Obrir la línia de treball sobre el Programa contra la Violència de Gènere en el programa de Cooperació Ciutat-Ciutat, sempre complementant i en coordinació amb el que Medicus Mundi ha engegat amb el Cantó de Sarajevo i la societat civil bosnià implicada (especialment la FDL). Intentar reforçar aquesta línia amb algun projecte concret e intercanvis tècnics complementaris entre Barcelona i el Cantó de Sarajevo, i intentar integrar al Cantó en la iniciativa mitjançant la co-creació d'algún projecte pilot en el marc del dispositiu de Prevenció i Lluita contra la Violència de Gènere a Sarajevo.
? Donar suport a les diferents activitats (documentals, exposicions) tant de la societat civil com de les institucions en el marc del 25 aniversari dels Acords de Dayton. En aquest punt es recomana cercar agenda i el millor moment per propiciar una visita de l?Alcaldessa i/o la 4TA per continuar amb la tradició de visites institucionals a Sarajevo trencada al mandat anterior. Sens dubte ajudaria a refer els ponts de contacte amb el Cantó i la ciutat de Sarajevo, refredats en els darrers anys.
La prevenció i la lluita contra la violència domèstica a BiH
La Llei BiH sobre igualtat de gènere (LoGE) es va adoptar el 2003 (BiH OG 16/03) i es va modificar per incorporar definicions millorades al 2009 (BiH OG 102/09). El text íntegre es va publicar el 2010 (BiH OG 32/10). La llei aborda específicament l'educació, ocupació, mà d'obra i accés als recursos, protecció social, assistència sanitària, cultura i esports, vida pública, i mitjans de comunicació. La Llei va proporcionar el marc per donar seguiment als mecanismes institucionals en matèria de gènere i vigilar la seva implementació.
El LoGE estableix que les víctimes de la discriminació poden sol?licitar la protecció judicial d'acord amb les disposicions existents procediments Els procediments especials per a la protecció contra la discriminació estan confirmes amb la Llei de prohibició de discriminació (Butlletí Oficial de BiH, N ° 59/09). L?estratègia per a la prevenció i la lluita contra la violència domèstica de BiH per al període 2009-2011 va ser aprovada pel Consell de Ministres i el parlament de BiH. Aquesta estratègia ha tingut en compte i conté objectius i programes de mesures de documents estratègics en aquesta àrea de la República Srpska (RS) i la Federació de BiH (FBiH)
Les lleis a RS i FBiH sobre protecció contra la violència domèstica es van adoptar en 2012 i 2013, respectivament. Les lleis repliquen les definicions i els elements de la violència des d'un marc internacional. La violència domèstica (DV), per tant, també inclou dolor i patiment físic, psicològic o sexual com a dany econòmic contra un membre de la família.
El primer Pla d'Acció de Gènere de BiH (GAP) va ser aprovat per al període 2006 - 2011 i finançat a través de l'Instrument Financer per al Pla d'Acció de Gènere (FIGAP) que va agregar fons de diversos donants. El nou GAP per al període 2013- 2017 (CoM, BiH OG 98/13) està en elaboració. Aquest document guia les polítiques d'igualtat de gènere als nivells més baixos de governança i inclou obligacions directes no només per a les institucions de BiH, sinó també per a les seves entitats. D'acord amb el LoGE, moltes unitats d'autogovern local estan adoptant plans d'acció locals que operacionalitzen l'alt nivell de la GAP prioritats, tenint en compte les circumstàncies locals i la competència de les unitats d'autogovern local. Malgrat això, les primeres polítiques locals de 3-5 anys per a l'empoderament de les dones desenvolupades pels municipis van ser només els primers passos per canviar la mentalitat de les autoritats locals, i sovint eren de menor qualitat a causa de les baixes capacitats per a l'anàlisi de gènere i fonts limitades de dades desglossades per sexes, estadísticament representatives. Cada vegada més, i amb les orientació de centres de gènere, la qualitat de les dades disponibles per a l'anàlisi de gènere està millorant, igual que la qualitat de les anàlisis de gènere i les mateixes polítiques.
Objectius del Programa:
1) Intercanviar entre entitats i administracions eines de treball i experiències en matèria de prevenció de GBV. Gestió de Recursos, Dispositius i Serveis, metodologies de treball emmarcades en el que denominem les Fases de Recuperació de la Violència Viscuda.
2) Intercanviar amb les administracions de Sarajevo (Canton) sobre polítiques de prevenció de GBV de manera directe i integrada i concertada amb a societat civil, i posar en marxa un projecte pilot a Sarajevo que complementi i amplii les posibilitats i els coneixements sobre el problema i els dispositius existents tant a Sarajevo com a Barcelona.
Activitats Previstes:
1) Programa de formació entre Barcelona i Sarajevo, tant a nivell de societat civil com del Canton de Sarajevo. Formacions i visites d?estudi tant a Barcelona com a Sarajevo 2020-2021. Intercanvis i formacions en coordinació i complementaris amb els projectes en marxa de MM i la FDL.
2) Projecte Pilot en el marc del Dispositiu de PVG a Sarajevo 2021-2022. Projecte de cooperació directa amb el Cantó de Sarajevo i la FDL.