Proyectos de cooperación

Cooperación Directa Amman - Barcelona 2021

< Cerrar ventana

Entidad Local

Barcelona

Año

2021

Área geográfica

Oriente Medio

País

Jordania

Sector CRS

43030 - Desarrollo y gestión urbanos

Area sectorial

430 - Otros multisectorial

ODS/ODM

ODS11 - Hacer que las ciudades y los asentamientos humanos incluyan, sean seguros, resistentes y sostenibles

Meta ODS/ODM

Meta 11.3: Para 2030, mejorar la urbanización inclusiva y sostenible y la capacidad para la planificación y gestión participativa, integrada y sostenible de los asentamientos humanos en todos los países

Tipo de cooperación

Directa

Instrumento

Otras asistencias técnicas

Canalización

(Bilateral) Entidad pública de otro país donante (cooperación delegada)

Entidad canalizadora

Ayuntamiento de Barcelona

Localización

Amman

Contraparte local

Greater Amman Municipality - GAM

Fecha inicio

1 de enero de 2021

Fecha fin

31 de diciembre de 2021

Importe total del proyecto

6.309,15 €

Total comprometido por la Entidad Local

6.309,15 €

Total desembolsado en el año por la Entidad Local

6.309,15 €

Marcadores

Género Medio ambiente Gobernabilidad Cult. & Indígenas Comercio Migración y desarrollo Salud sexual y reproductiva y salud infantil
Significativo Significativo Principal No Orientado No Orientado Otros Fines No Orientado

Marcadores de Río

Biodiversidad Cambio climático - Mitigación Cambio climático - Adaptación Desertificación
No Orientado Significativo Significativo Significativo

Observaciones

OE 9.2 Promover el derecho al acceso y suministro de servicios públicos básicos como el agua y el saneamiento, la gestión de residuos, el transporte público y la movilidad urbana, la educación, la salud y la vivienda. Plan Director de Cooperación para la Justicia Global del Ayuntamiento de Barcelona 2018-2021

Descripción resumida

Amman és la capital del Regne Haiximita de Jordània més de ser el centre comercial, industrial i administratiu del país. La seva població és de 4 milions d?habitants, que correspon al 40 per cent aproximadament de la població de tot el país. Igual que el país, Amman alberga a musulmanes (90 %) i cristians, i hi conviuen zones urbanes modernes i noves urbanitzacions a l?oest, i el centre tradicional al voltant del Zoco, de la Ciutadella (acròpolis grega) i l?amfiteatre romà. És una ciutat d?orografia complicada per la gestió urbana. Situada en una regió de muntanyes del nord est, originalment la ciutat es va desenvolupar entorn a set colines, però en la actualitat s?estén a un àrea de dinou colines (denominades un Jabal, Tal, colina o muntanya). L?altura de la ciutat varia d?una colina a l?altra i oscil?la entre 700 i 1100 m. No cal dir que l?orografia de la ciutat no afavoreix ni facilita treballar els aspectes d?accessibilitat no a l?espai públic ni amb la mobilitat. A l?agost de 2017 estan previstes eleccions locals a Jordània, on per primera vegada l?Alcaldia del Gran Amman serà elegida democràticament. D?aquestes eleccions dependrà la major o menor intensitat amb les que es poden proposar activitats de col?laboració amb Amman. La crisi dels refugiats a Jordània A Jordània existeixen 657.621 refugiats sirians registrats oficialment, però es calcula que podrien ser més d?un milió. 62.445 refugiats iraquians, i 2.144.000 refugiats palestins. Amb una població de de prop de 9,5 milions d?habitants, té un percentatge de refugiats que arriba al 30% de la població. Jordània, com el Líban i Turquia sostenen el pes de la cura de la majoria dels refugiats de la regió. Alguns d?ells viuen en camps de refugiats els mes grans dels quals són el de Zataari (90.000 refugiats) i Azraq (prop de 50.000 refugiats), però la majoria de refugiats sirians, el 78%, viuen a les ciutats, entre la població jordana, on s?estan generant problemes seriosos de gestió dels serveis públics municipals, ja de por si no gaire desenvolupats. Al igual que al Líban o a algunes zones de Turquia, són les ciutats i els municipis els que estan portant el pes de la crisis a nivell local. Només a la ciutat d?Amman hi ha 435.578 refugiats sirians, és la major concentració a tot el país. Jordània ha posat en marxa pla de treball de tres anys per confrontar aquest problema, The Jordan Response Platform for the Syria Crisis (JRPSC). Aquest pla considera Amman i els governorats del nord (Mafraq) com a zones d?alta vulnerabilitat. Aquest pla té un capítol dedicat al suport als ajuntaments i als municipis per millorar les seves capacitats en la gestió dels serveis bàsics de gestió de residus, mobilitat i transport públic, educació i seguretat alimentària. En el camp de la millora de l?accessibilitat tant per les ciutats, en espais públics com en els edificis públics, com en els camps de refugiats ha estat identificat com a camp de treball en el marc de la resposta a la crisi. Moltes ONG?s i agències de les Nacions Unides estan desenvolupant feines en aquest tema, una part significativa de la població refugiada té algun tipus de discapacitat. Treballs i finançaments en curs a Amman i a Jordània: - Seguiment i valoració del Suport Tècnic al GAM en el disseny i avaluació de resultats del projecte pilot d?urbanització a barri de Jabal Al-Husseini, i dels plans d?accessibilitat dels edificis distritals construïts i remodelats durant el 2020 i 2021. - Suport Tècnic a la Programa de WASH de l?AECID (aigua i sanejament) a Camps de Refugiats Palestins de Jordània, i acompanyament a la missió de TRAGSA pel Projecte d?implementació del sistema de gestió de Recursos Hídrics al Sud de Jordània (SCADA). - Per convocatòria, en l?actualitat hi ha dos projectes plurianuals de NOVACT (2019-2021), i ACP (2020) Objectius del treball amb Amman i a Jordània: 1. Donar resposta en primer lloc al compromís tècnic adquirit, fent un acompanyament tècnic en als projectes de SCADA i WASH en col?laboració amb l?AECID. 2. Mantenir reunions amb el GAM de cara a la renovació de l?Acord de Cooperació que caduda aquest any. Avaluar el funcionament de l?actual Acord i explorar les àrees a treballar en el període 2022-2025. Un cop clarificada la nova alcaldia de la ciutat, i si aquesta és receptiva a les col?laboracions proposades, o proposa de noves en la línia de treball de resposta a la crisi de refugiats, es proposaria renovarà el Protocol d?Amistat i Cooperació o MOU. 3. Fer Seguiment dels projectes de convocatòria que s?estan implementant a Amman per part de les ONG NOVAct i Assemblea de Cooperació per la Pau ? ACP.