Descripción resumida
Els sol·licitants d?asil i immigrants subsaharians, per la pròpia natura de la seva situació, al abandonar les seves llars, sovint entren a Marroc pertorbats i desorientats després d?haver realitzat (en general) un perillós viatge. Trastorn post traumàtic, shock i a més a més trastorns comuns entre els fillets i filletes immigrants i refugiats. Per la major part d?aquests immigrants i refugiats, assistir a l?escola és un gran repte a nivell lingüístic, cultural i logístic. Aquests problemes s?agreugen entre les poblacions de baixos recursos o en situació de pobresa i marginalitat, on també influeix la dificultat a l?accés a l?escola, ja sigui per traves burocràtiques de documentació o per motius particulars dels fillets i filletes i les seves famílies.
Tot i que la legislació marroquí preveu l?accés a menors immigrants a l?educació, independentment de la seva situació legal a Marroc, aquest dret és exercitat en pocs casos degut a múltiples factors: por al contacte amb l?administració pública pel fet de ser identificats per la policia, falta de recursos per assumir els materials escolars i vestimenta, desconeixement dels seus drets o falta de coneixement del darija, àrab i/o francès. Aquelles i aquells que van a l?escola, sovint es troben agrupats a classes especials en les que casi bé no s?avança en el pla docent, donant-se una situació de ghetització dels menors immigrants a les pròpies aules.
El projecte està especialment dissenyat per compensar les condicions de vida precàries de 30 fillets i filletes de famílies immigrants refugiades més desfavorides a la regió de Tànger, oferint-les unes condiciones de vida mínimament dignes que redueixin el risc d?abandó de la seva formació escolar i acadèmica.
A la present proposta es focalitza l?acció amb menors immigrants i refugiats damunt dos eixos d?intervenció:
1- L?assistència alimentària i psicosocial: proporcionar assistència psicosocial per l?atenció dels fillets i filletes immigrants refugiats/des en situació de vulnerabilitats que pateixen traumes psíquics i assegurar una continua distribució de cupons alimentaris als fillets amb la finalitat de lluitar contra la mal nutrició, mendicitat, les situacions de desnutrició i desequilibri alimentari.
2- L?aprenentatge: posar en marxa un programa d?educació bàsica preescolar per als fillets i filletes immigrants i refugiats menors de 6 anys i cicles de formació o cursos d?àrab i darija i desenvolupament personal per als fillets i filletes de 6 a 12 anys.
A més a més es treballarà estretament amb les administracions locals marroquines encarregades de la prestació de serveis socials a la infància (Entraide Nationale, Diección General de Infancia y Juventud, Ayuntamiento de Tánger, CRTTA) a l?establiment de sinergies que permetin la inclusió d?aquesta experiència pilot als seus programes socials.
El projecte té com a objectiu general afavorir el benestar i l?educació dels fillets i filletes immigrants i refugiats de la regió de Tànger. Partint de la premissa de que si els fillets i filletes prosperen milloren les perspectives de les seves famílies per prosperar a llarg termini.